'טיילת' על הפסים בירושלים? רכבי ביטחון יורשו לנסוע בנת"צ גם שלא בעת חירום
10.12.25 / 19:46
הכנסת אישרה היום את התיקון לפקודת התעבורה המאפשר תנועה של רכבי הצלה וביטחון ללא צורך בהפעלת סירנה • במקביל הגופים יחויבו להעביר לרשות הרישוי רשימת כלי רכב מעודכנת
אתם תעמדו בפקקים, הם ייסעו חופשי: מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את תיקון פקודת התעבורה מספר 139, ביוזמת ח"כ משה פסל. ההצעה מאפשרת לרכבי חירום וביטחון לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית גם שלא בעת חירום.

על פי התיקון, שעבר ברוב של שישה תומכים וללא מתנגדים, רכבי חירום וביטחון המפורטים בתוספת לחוק, יורשו לנסוע בנת"צ גם ללא הפעלת סירנה וללא צורך בהוכחת מצב חירום. מטרת המהלך היא לאפשר תנועה רציפה ויעילה יותר של גורמי ביטחון והצלה.
להלן הרשימה המלאה של כלי הרכב שיוכלו להשתמש בנתיבי התחבורה הציבורית גם בנסיעות שאינן מבצעיות: אמבולנס, אופנוע להגשת עזרה ראשונה שקיבל היתר ממנכ"ל משרד הבריאות, רכב משטרה שקיבל היתר מהמפכ"ל ונושא לוחית זיהוי אדומה, רכב למשימות מבצעיות של שירות בתי הסוהר או רכב לליווי אסירים, רכבי כיבוי שאישרה רשות הרישוי, רכב זק"א שאישרה רשות הרישוי, רכב ייעודי להובלת נפטרים בעת הובלת נפטרים שאישרה רשות הרישוי ובאזורים שאישרה ורכב שיטור משולב של העיריות.
בדברי ההסבר נכתב כי חשיבותם של כלי הרכב הללו מחייבת התרת השימוש בנת"צ בכל עת, ולא רק בעת מילוי תפקיד מוגדר. לצורך יישום ההסדר, יידרשו הגופים המפעילים להעביר לרשות הרישוי רשימה מעודכנת של מספרי הרישוי של הכלים המורשים, והמידע יעמוד לרשות הרשויות המקומיות לצורך אכיפה.
ח"כ פסל מסר כי מטרת ההצעה הייתה מלכתחילה למנוע מצב שבו אמבולנס יידרש לבחור אם להפעיל סירנה כדי להימנע מקבלת דו"ח בנת"צ. לדבריו, "לא הגיוני שמונית תיסע באופן חופשי בנת"צ, ואמבולנס יצטרך לעשות חישוב האם האירוע שאליו הוא נקרא מצריך הפעלת סירנה ונסיעה בנת"צ".
מעתה, כך נראה, בעוד שכל האזרחים יעמדו בפקקים, כל הנ"ל יוכלו לנוע בחופשיות על נתיבי התחבורה הציבורית, גם לא בשעת חירום. עם זאת, לא ברור מעמדם של פסי הרכבת הקלה בירושלים, האם גם עליהם יחול אותו חוק, ואף עליהם צפויים אנו לראות 'טיילת' של כלי הרכב המותרים לנסיעה גם שלא בשעת חירום.
