"חושבים שהעיר של אבא שלהם": בעלי העסקים בירושלים זועמים | בלעדי
20.11.25 / 14:53
הדיון הסוער בוועדה לקידום עסקים גרר עימותים קשים בין נציגי הסוחרים לבין בכירים בעירייה • סגן ראש העיר תקף את הפיקוח העירוני בחריפות בעוד הסוחרים גילו שהעבודות בקינג ג'ורג' יימשכו עד סוף 2027
הדיון שנערך בוועדה לקידום עסקים בעיריית ירושלים הפך לזירה טעונה, שבה העלו הסוחרים את עומק הפגיעה הכלכלית בעסקיהם בשל העבודות בקווי הרכבת הקלה. מול חברי הוועדה נחשפו עדויות על תסכול מתמשך, התנהלות בעייתית של גופי אכיפה ולוחות זמנים ארוכים במיוחד.
רפאל, בעל דוכן פלאפל ותיק בתלפיות, תיאר בבכי כיצד הדוכן שפעל שלושה עשורים נהרס לפני כחמישה חודשים בעקבות עבודות התשתית, לטענתו ללא שקיבל פיצוי עד היום. הוא סיפר על ההשפלה שחווה והצדיק את זעקתו בדוגמאות כואבות מחייו.
סגן ראש העיר אריה קינג הצטרף לדרישת הסוחרים והפנה אצבע מאשימה כלפי הפיקוח העירוני והמשטרה. הוא טען כי אותם גורמים שאמורים לשמור על הסדר מתעלמים מעבירות של קבלנים, בעוד הסוחרים עצמם נענשים בקפדנות יתרה. בדבריו הדגיש כי הפיקוח פועל מתוך זלזול ופוגע בציבור ובבעלי העסקים.
בישיבה ניתנו גם עדכונים מעשיים על המשך העבודות. נציג חברת מוריה, אורי בן חמו, הציג לוחות זמנים עדכניים וציין כי עבודות התשתית ברחובות קינג ג'ורג' ופייר קניג יימשכו עד סוף שנת 2027. לגבי הפעלת הקו הכחול, הובהר כי המועד המשוער נע בין 2029 ל־2031. הסוחרים הגיבו בכעס ובחשש ואמרו כי אינם יכולים לשרוד עוד שנים ארוכות של חסימות, אבק והפחתה דרמטית בתנועת הולכי הרגל.
יו"ר הוועדה, אריאל בזיז, הציג מספר צעדים שהעירייה מקדמת בניסיון להפחית את הפגיעה בעסקים. בין היתר, העירייה פועלת להקמת קרן סיוע כספית לעסקים שנפגעו מהעבודות, צעד שמוגדר תקדימי ביחס לערים אחרות. בנוסף הוצגה תוכנית להפיכת צומת יפו–קינג ג'ורג' למרחב ציבורי חי ומחודש למשיכת קהל, וכן בחינה של מדיניות להקלות באכיפה בתקופת העבודות.
הישיבה ננעלה בהחלטה לקיים סיור שטח מרכזי בתוך ימים ספורים, במטרה לגבש פתרונות מידיים למצוקת הפריקה והטעינה במרכז העיר. הסוחרים, למרות ההבטחות, הותירו ספק משמעותי ביכולתם להמשיך לפעול בתנאים הקיימים.
