למטיילים ולמדוושים: הטיילת החדשה בכניסה לירושלים
02.07.25 / 13:29
בימים אלה נחנכה טיילת חדשה ומרהיבה, הצופה על מורדות ליפתא וכביש בגין • הטיילת מיועדת להליכה, לדיווש וגם למרגוע מול הנוף המרהיב של הרי ירושלים
"קום התהלך (וגם דווש) בארץ": בימים אלה נחנכה טיילת חדשה ומרהיבה, הצופה על מורדות ליפתא וכביש בגין. הטיילת מתחילה מאחורי תחנת הדלק ביציאה מירושלים (בסיבוב ליפתא) ונמתחת עד לתחילת שכונת רוממה באיזור מתחם מד"א.
הטיילת החדשה ומושקעת כוללת שביל הליכה מרוצף לצד שביל אופניים מרובד באספלט מהודק, בשילוב עצים המצלים על ספסלי מרגוע הפונים לכיוון הנוף הייחודי.
ירושלים, שעד לשנת 2020 כללה רק כ-49 ק"מ של שבילי אופניים, מתהדרת כיום ברשת של קרוב ל-100 ק"מ שבילים. על פי תוכנית האב העירונית לשבילי אופניים, בסופו של דבר ייסללו כ-200 ק"מ של שבילים ברחבי ירושלים - גידול של פי ארבעה מהמצב הנוכחי.
עיריית ירושלים ביצעה גם פרויקט של סימון והקמת שבילי אופניים טקטיים ברחבי העיר, לצד הקמת אזורי תנועה משולבים של כלי רכב ואופניים, תוך מיתון התנועה באמצעות תמרורים ואמצעים נוספים. הכל כדי לאפשר תנועת אופניים בטיחותית.
בוצעו גם האטות תנועה באמצעות תמרורים ברחובות מרכז העיר, כדי לאפשר תנועה משולבת של אופניים לצד כלי רכב באותו הנתיב.
אחד הפרויקטים החשובים והגדולים הוא מנהרת כרם - מנהרת האופניים הראשונה בישראל, הכוללת שביל אופניים באורך של 2.1 קילומטרים. מנהרת הכרם מתחברת לשביל סובב ירושלים הגדול, שאורכו כ-42 ק"מ, המקיף את עיר הבירה ומשלב את ירושלים ההיסטורית והחדשה ברכיבה אחת. הכניסה הדרומית למנהרה נמצאת בפארק רפאים, מתחת לעין לבן, והכניסה הצפונית ממוקמת בנחל עין כרם, כחצי קילומטר מצומת כרם.
מטרת תוכנית האב היא לעודד שימוש באופניים ככלי תחבורה זול, זמין, ירוק ובריא - הן מצד התושבים הגרים והעובדים בה והן מצד הבאים בשעריה. התוכנית מגבשת רשת עירונית של שבילי אופניים הקושרת בין כלל שכונות העיר למוקדי הפעילות המרכזיים ולמערכות הסעת המונים, תוך שימת דגש על הקמה מהירה של תשתיות הרכיבה והגדלת מספר הרוכבים בעיר.