על חשבוננו: האמריקאים הסכימו לפשרה בקו הכחול שתעלה לירושלמים המון כסף
24.06.25 / 17:39
זכיינית הקו הכחול חתמה על הסכם עם החברה הסינית CRRC לאחר הסרת ההתנגדות האמריקאית • הקרונות ייוצרו במדינה מערבית במקום בסין וייוקרו בכ-80 מיליון שקל

הסכימו, אבל: אחרי חודשים של מתח פוליטי ועצירת הסכמים, זכיינית הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים JTrain, המורכבת מהחברות דן ודניה סיבוס, חתמה סוף סוף על הסכם לרכש קרונות עם החברה הסינית CRRC בהיקף של כ-2 מיליארד שקל. החתימה מסמנת את סיום התגלגלות אירועים מורכבת שנמשכה כשלושה חודשים, בה התערב הלחץ הפוליטי האמריקאי על רקע מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין.
פשרה יקרה: ייצור במערב במקום בסין
בשל החששות שהעלו האמריקאים ממעורבות סינית בפרויקט, הושגה פשרה שמחייבת שינוי משמעותי בתנאי העסקה. במקום לייצר את 132 הקרונות בסין, תהליך הייצור יבוצע בידי חברה בת של CRRC במדינה מערבית, ככל הנראה בארה"ב. שינוי זה יייקר את העסקה בכ-80 מיליון שקל נוספים.
על פי הפרסום של יפעת ראובן ב'דה-מרקר', העסקה זוכה לאישור לאחר שלפני שבועיים ארה"ב וסין הגיעו להסכמות במגעים ביניהן בנושא הסחר, מה שהסיר את המכשול הפוליטי וסלל את הדרך לחתימה על הסכם רכש הקרונות. כפי שציינו מקורות בממשלה כבר אז: "אחרי שיירגעו הרוחות בין ארה"ב לבין סין ההסכם מול CRRC יקבל אור ירוק".
הסכם הקרונות עם החברה הסינית נולד מתוך צורך דחוף לאחר שספק הקרונות הקודם הפולני — Pesa החליט לנטוש את הפרויקט אחרי פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר. עוד קודם לכן, עקב לחצים פוליטיים, עזבה השותפה הספרדית בקבוצה הזכיינית, חברת קומסה (Comsa).
הדרך לחתימה על ההסכם לא הייתה פשוטה. לאחר שיונדאי הקוריאנית ניסתה ברגע האחרון לזכות בעסקת הקרונות, ביטל בערב פסח האחרון אגף החשב הכללי במשרד האוצר את טקס החתימה על הסגירה הפיננסית לפרויקט הקו הכחול, בסך 9 מיליארד שקל. בסופו של דבר, נחתם הסכם חלקי לסגירה הפיננסית לפרויקט, ללא רכיב רכש הקרונות.
עיכובים בפרויקט והשלכות על לוח הזמנים
בפרויקט הקו הכחול נרשמו עיכובים רבים סביב תחילת עבודות התשתית במקטעים שונים, עקב התנגדות אגרסיבית שהפעילה משטרת מחוז ירושלים כדי לקבל תוספות שכר. רק בשבועות האחרונים יצאו לדרך עבודות תשתית של הקו הכחול במקטע ברחוב התנופה. במקטעים שברחובות המלך ג'ורג' ועמק רפאים עדיין לא התחילו העבודות, והן צפויות להתחיל בשבועות הקרובים.
הקו הכחול היה אמור להיפתח ב-2028, אך הקשיים השונים יביאו לפתיחתו ככל הנראה רק אחרי 2030. בינתיים, העבודות לחיבור מסילות הקו האדום והקו הירוק מתקדמות לפי לוח הזמנים ומתוכננות להסתיים בסוף אוגוסט. בספטמבר או אוקטובר צפויות להתחיל נסיעות מבחן של הקו הירוק.