רשות החשמל עושה סדר בשוק עמדות טעינה לרכבים חשמליים - כל הפרטים



כמה עולה לי החשמל בתחנת ההטענה? האם אוכל להשתמש באשראי במקום? האם יש לי למי לפנות כשהעמדה לא תקינה? מהפכת הרכבים החשמליים כבר כאן, וכל רכב רביעי שעולה על הכביש הוא רכב חשמלי. רשות החשמל עושה סדר

רשות החשמל

הוראת שעה בחוק משק החשמל, משנת 2018, העניקה פטור מרישיון להספקת חשמל באמצעות עמדות טעינה לרכב חשמלי עד לתחילת שנת 2026. הפטור נועד למנוע חסמים בהקמת עמדות טעינה לשוק בתחילת דרכו, ובכך לעודד כניסת כלי רכב חשמליים למשק הישראלי.

לקראת מועד פקיעת ההוראה, מכינה רשות החשמל את השטח לרגולציה שתעמיד את השירות, האיכות והנגישות לציבור הרחב בראש סדר העדיפויות.

ההסדרה חלה על מפעילי עמדות טעינה הממוקמות בשטח ציבורי ואשר פתוחות לציבור באופן חופשי. ההסדרה מבחינה בין מקום ציבורי לבין מקום פרטי; כך, למשל, גם חניון בקניון או בבית חולים, שהינם בעלי מאפיינים ציבוריים אך יכולים להיות בבעלות פרטית, נחשבים למקום ציבורי לעניין ההסדרה, וזאת כיוון שהם נגישים לציבור באופן חופשי.

לפי הרגולציה, יחויבו מפעילי עמדות טעינה, בין אם ברישיון ובין אם פטורים מרישיון, בפרסום מחירים ברורים ושקופים סמוך לעמדה, באפשרות תשלום באשראי ללא רישום, ובנגישות לציבור ללא אפליה בתמחור או בתעדוף החיבור לעמדה בין לקוחות שונים. לדוגמה: מפעילי עמדות טעינה לא יוכלו למנוע מלקוחות שאינם רשומים לטעון בעמדות הטעינה.

מפעילי עמדות טעינה בהספק העולה על 8 מגה יחויבו ברישיון, ויידרשו גם לפרסם באופן מקוון מידע הכולל, בין היתר, מחירים, סוג וזמינות העמדה. הם לא יוכלו להגביל את הלקוח בהתקשרות, ועל בעל הרישיון להחזיק מוקד שירות לקוחות פעיל. כל מבקש רישיון יידרש להעמיד ערבות בסך של כחצי מיליון שקלים לצורך הבטחת עמידה בחובות כלפי הצרכנים והרשות.

ההסדרה נבנתה על בסיס למידה מהרגולציות המקודמות בעולם, ששמות דגש על כללי שקיפות ונגישות, ולאחר פרסום "קול קורא", שבו נבחנו תגובות מפעילי עמדות הטעינה ובעלי עניין אחרים. חובת הרישיון תחול, לפי הערכות, על כ-90 אחוז מעמדות הטעינה בישראל, כך שהפיקוח יהיה רחב וממצה.

הרשות תעקוב אחר התפתחות השוק ותבחן האם יש צורך בהתערבות נוספת. ניסוח הכללים ורף הכניסה לחובת רישיון נקבעו תוך איזון בין הרצון להגן על הלקוחות באמצעות שקיפות, נגישות וודאות על המיקום והמחיר, לבין יצירת רגולציה שעלולה להכביד על כניסת שחקנים חדשים או פעילות שחקנים קטנים, ובכך לעכב את המשך התפתחות שוק עמדות הטעינה הציבוריות.

האסדרה אושרה במליאת רשות החשמל להיוועצות עם הציבור, ועתידה להיכנס לתוקף לאחר קבלת החלטה בעניין ביולי 2026, בהתאם ללוח הזמנים שקבעה הוראת השעה בחוק.

אמיר שביט יו"ר רשות החשמל: "אסדרה זו מאזנת בין הגנה על הלקוחות באמצעות שקיפות, נגישות וודאות על המיקום והמחיר, לבין יצירת רגולציה שלא תכביד יתר על המידה, על מנת לעודד המשך התפתחות שוק עמדות הטעינה הציבוריות. זוהי בשורה של ממש לאזרחי ישראל ולמאמץ הלאומי להפחתת זיהום האוויר באמצעות שימוש בתחבורה חשמלית וירוקה."

להצטרפות לקבוצות ועדכוני "ירושלים החרדית" בוואטסאפ לחצו כאן

מעוניינים להגיב? לדווח? צרו איתנו קשר במייל האדום [email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה